Module WXC-3232:
Cerddorfaeth Heddiw
Module Facts
Run by School of Arts, Culture and Language
20.000 Credits or 10.000 ECTS Credits
Semester 1
Organiser: Dr Guto Puw
Overall aims and purpose
Bwriad y modiwl hwn yw dysgu'r sylfeini ar gyfer cerddorfaeth gyfoes. Bydd pob enghraifft cerddorol yn deillio o gyfansoddwyr o gyfnodau Clasurol, Rhamantaidd, yr Ugeinfed a'r Unfed Ganrif ar Hugain (e.e. Beethoven, Rachmaninov, Prokofiev, Holst, Britten ac Ades). Bydd y cwrs yn raddol gyflwyno pob adran y gerddorfa yn eu tro gan ddechrau gyda'r llinynnau, chwythbrennau, pres a'r offerynnau taro, ynghyd a'r gerddorfa lawn. Bydd hanfodion paratoi a chreu rhannau yn cael eu trafod. O gwblhau'r modiwl bydd y myfyriwr/myfyrwraig wedi cael eu harfogi gyda'r sgiliau anghenrheidiol i gerddorfaethu cerddoriaeth ar gyfer sawl cyfrwng a genres.
Course content
Wth. Cynnwys: 1. Cyflwyniad i'r modiwl ac i Nodiant 2. Cyflwyniad i'r offerynnau llinynnol 3. Cyflwyniad i'r chwythbrennau 4. Cyflwyniad i'r Offerynnau Pres I 5. Adnabod llinellau melodig & Cerddorfaethu sgorau piano 6. -- 7. Cyflwyniad i'r offerynnau taro I 8. Vaughan Williams - Fantasia on a Theme by Thomas Tallis 9. Offerynnau chwyth ychwanegol & Offerynnau Pres II 10. Sgorio crescendo & Effeithiau antiffonaidd 11. Cyflwyniad i'r offerynnau taro II 12. Tueddiadau cyfoes & Creu Sgor a Rhannau
Assessment Criteria
threshold
Mae'r gwaith yn arddangos dealltwriaeth sylfaenol ond cyfyngedig o sgorio ar gyfer cerddorfa, gan wneud defnydd cywir ac addas o farciau bwa i'r llinynnau, aseinio synhwyrol o'r llinynnau, chwythbrennau a'r offerynnau pres, a gwybodaeth ymarferol o drawsgyweirio perthnasol yn y chwyth a phres.
good
Mae'r gwaith yn arddangos dealltwriaeth fanwl o sgorio ar gyfer y gerddorfa, nid yn unig yn arddangos gwybodaeth o'r defnydd o farciau bwa, ac aseinio addas o'r llinynnau, chwybrennau a'r pres, ond hefyd yn arddangos dychymyg a chreadigrwydd ymarferol yn y defnydd o offerynnau.
excellent
Mae'r gwaith yn arddangos dealltwriaeth fanwl o sgorio ar gyfer y gerddorfa, gan wneud defnydd lawn o dechnegau cerddorfaethu, ac yn dangos gwreiddioldeb mewn wrth gyfuno y timbre offerynnol.
Learning outcomes
-
O gwblhau'r modiwl yn llwyddiannus, bydd y myfyrwyr yn medru sgorio mewn arddull addas ar gyfer cerddorfa, gan ysgrifennu yn idiomatig i'r offerynnau a ddefnyddir.
-
O gwblhau'r modiwl yn llwyddiannus, bydd y myfyrwyr wedi datblygu sgiliau ar gyfer adolygu, beirniadu a thrafod technegau cerddorfaethu.
-
O gwblhau'r modiwl yn llwyddiannus, bydd y myfyrwyr yn medru arddangos lefel o greadigrwydd, dyfeisgarwch a dychymyg tra'n cerddorfaethu ar gyfer cerddorfa lawn.
Assessment Methods
Type | Name | Description | Weight |
---|---|---|---|
Gwaith Cwrs 1 | 20.00 | ||
Gwaith Cwrs 2 | 30.00 | ||
Prif Aseiniad | 50.00 |
Teaching and Learning Strategy
Hours | ||
---|---|---|
Lecture | 22 | |
Private study | 178 |
Transferable skills
- Literacy - Proficiency in reading and writing through a variety of media
- Numeracy - Proficiency in using numbers at appropriate levels of accuracy
- Computer Literacy - Proficiency in using a varied range of computer software
- Self-Management - Able to work unsupervised in an efficient, punctual and structured manner. To examine the outcomes of tasks and events, and judge levels of quality and importance
- Exploring - Able to investigate, research and consider alternatives
- Information retrieval - Able to access different and multiple sources of information
- Inter-personal - Able to question, actively listen, examine given answers and interact sensitevely with others
- Critical analysis & Problem Solving - Able to deconstruct and analyse problems or complex situations. To find solutions to problems through analyses and exploration of all possibilities using appropriate methods, rescources and creativity.
- Presentation - Able to clearly present information and explanations to an audience. Through the written or oral mode of communication accurately and concisely.
- Argument - Able to put forward, debate and justify an opinion or a course of action, with an individual or in a wider group setting
- Self-awareness & Reflectivity - Having an awareness of your own strengths, weaknesses, aims and objectives. Able to regularly review, evaluate and reflect upon the performance of yourself and others
Subject specific skills
- Musicianship skills – recognition, classification, contextualisation, reconstruction, exploration
- Re-creative skills – interpretation, innovation, versatility, and other skills relating to performance
- Creative skills – conception, elaboration, adaptation, presentation, collaboration, preservation
- Intellectual skills specific to Music – contextual knowledge, cultural awareness, critical understanding, repertoire knowledge, curiosity, analytical demonstration
- Technological skills – digital capture, digital expression, digital innovation
- Intellectual skills shared with other disciplines – research and exploration, reasoning and logic, understanding, critical judgement, assimilation and application
- Skills of communication and interaction – oral and written communication, public presentation, team-working and collaboration, awareness of professional protocols, sensitivity, ICT skills, etc.
- Skills of personal management – self-motivation, self-critical awareness, independence, entrepreneurship and employment skills, time management and reliability, organisation, etc.
- Enhanced powers of imagination and creativity (4.17)